everything

آتشکده یا آتشگاه عبادتگاه زرتشتیان است. در آتشکده ها پیروان آیین زرتشت آتش می زدند و مراسم مذهبی خود را انجام می دادند. از آنجا که آتش برای زرتشتیان نمادی از حقیقت و نور است ، در وسط همه آتشکده ها آتشی دائماً در حال آتش است. آتش برای زرتشتیان عنصری مقدس است و آنها به اشکال مختلف از آتش احترام می گذارند. آتشکده های باستانی زیادی در ایران وجود دارد و آنها اطلاعات زیادی درباره آیین زرتشت و سنت های آن دارند. برای کشف آتشکده های زرتشتیان به ایران سفر کنید.در آیین زرتشت ، زندگی انسان بیانگر مبارزه ای بین خیر و شر ، حقیقت و نیرنگ ، نور و تاریکی است. به همین دلیل آتش به عنوان نماد حقیقت و صداقت مقدس و مورد احترام است. گرچه آیین زرتشت از 6 قبل از میلاد ریشه دارد ، اما از 5 قبل از میلاد وارد تاریخ ثبت شده می شود. برخی از کتیبه ها نشان می دهد که شاهان هخامنشی پیروان زرتشت بوده اند. از آنجا که ایجاد آتش سوزی جدید در دوران باستان دشوار بوده است ، جوامع زرتشتی خانه های آتش نشانی ایجاد کرده اند که تاکنون آتش سوخته است. نگهبانان آتش وظیفه داشتند آتش را روشن نگه دارند ، آنها آتش را با دقت با خاکستر آن پوشاندند تا صبح آنها را از بین ببرند. به این ترتیب مردم مجبور نبودند به طور جداگانه آتش سوزی کنند و می توانستند آتش خانه های خود را آتش بگیرند. در نتیجه ، خانه های آتش نشانی بخش لازم هر جامعه را به دست آوردند و آتش نشانی یک حرفه مهم را به دست آورد. بعداً خانه های آتش نشانی توسعه یافتند و به فارسی آتش گاه نامیده می شدند. علاوه بر این ، آنها معتقدند که آتش و آب از عناصر خلوص آیین هستند.

اگرچه این اسناد نشان می دهد که زرتشتیان تا قرن 5 قبل از میلاد معبدی نداشته اند و نماز در خانه ها یا بالای تپه ها برگزار می شده است ، اما آتشکده ها در نهایت توسط جوامع زرتشتی مورد استفاده قرار گرفتند. معابد زرتشتی وجود دارد که قدمت آنها به دوره قبل از ساسانیان برمی گردد. با این حال ، اکثر آتشکده ها در سلسله ساسانیان ساخته شده اند. امروزه قدیمی ترین بقایای آتشکده در کوه خواجه در سیستان ، ایران واقع شده است. متعلق به قرن 3 یا 4 قبل از میلاد است.آتشکده های اولیه به شکل چهار - تقی ساخته شده اند. چهارتقی (چهار طاقی) دارای چهار ستون بود که بالای آنها یک ساختار گنبد مانند وجود داشت. در واقع ، آنها شکل ابتدایی گنبدهای مفصل دوره اسلامی بودند. به عبارت دیگر ، ساخت گنبدهای اسلامی ریشه در ساختار ایرانی - زرتشتی به نام چهارتقی (که به آن چار تقی نیز گفته می شود) بود. بنابراین ، ساخت چهارتقی پیش از اسلام به امپراتوری اشکانی و امپراتوری ساسانی (تقریباً قرن 3 قبل از میلاد) برمی گردد. یکی از قدیمی ترین بناهای چهارتقی - اگرچه فقط ویرانه هایی از آن وجود دارد - در جهرم واقع شده است و قدمت آن به دوران اشکانیان برمی گردد. آنها ساده و باز بودند. و بخصوص در مجالس مختلف توسط زرتشتیان بعنوان آتشکده استفاده می شد.اگرچه تاریخ آیین زرتشت به قرن ها قبل از میلاد مسیح برمی گردد ، اما روزهای باشکوه آن مربوط به دوره ساسانیان (3 تا 7 میلادی) است. در دوران حكومت آنها ، آیین زرتشت جایگاه مشخصی پیدا كرد و توسط پادشاهان ساسانی به عنوان دین رسمی اعلام شد. بنابراین ، آتشکده های عالی در آن زمان ساخته شد. ویرانه های بسیاری از معابد متعلق به ساسانیان در مناطق مختلف ایران به ویژه در استان های فارس و کرمان یافت شده است. جالب است بدانید که در زمان سلسله ساسانی ، سه آتشکده بسیار قابل توجه در ایران وجود داشت: آذر گوشسب ، آذر برزین مهر یا آذر برزین مهر و آذر فرنگباغ. هر یک از آتشکده ها به طبقه خاصی از جامعه تعلق داشتند و اعتقاد بر این بود که اورمزد سه مورد از آنها را برای محافظت از جهان ایجاد کرده است. آتشکده آذر گوش نسب متعلق به پادشاهان و سپاهیان ، آتشکده آذر فرانباغ متعلق به کاهنان و آتشکده آذر برزین مهر متعلق به کشاورزان بود.

ویژگی بارز آتشکده های ساسانی به محراب گنبدی آنها در محل استقرار آتشگاه اشاره داشت. این محراب یک نقشه زمینی مربع شکل داشت که ستون های آن در گوشه و کنار قرار داشت تا از گنبد پشتیبانی کند (گومباد یا گنبد به فارسی). علاوه بر این ، آجر ، سنگ و چوب عناصر اساسی مورد استفاده برای ساخت معابد در آن دوره بودند.

معبد فرنگ باغ واقع در استان فارس متعلق به کاهنان بود. این یکی از مهمترین آتشکده های ساخته شده در دوران ساسانی بود. از آنجا که نزدیک روستای کاریان بود ، به آتشکده کاریان نیز معروف بود. از آنجا که آتش سایر آتشکده ها توسط آتش نشانان در سه معبد بزرگ دوره ساسانی تأمین می شد ، از آذر فرنباغ برای تأمین آتش مورد نیاز سایر معابد نیز استفاده می شد. پس از فتح پارس توسط مسلمانان ، آتش سوزی درون آتشکده به یزد منتقل شد. امروز هنوز در آتشکده یزد در حال سوختن است.آذر گوش نسب همچنین یکی از سه آتشکده بزرگ زرتشتیان است که در آذربایجان غربی نزدیک به تکاب واقع شده است. در دوره ساسانی متعلق به پادشاهان بود و آنها قبل از تاج گذاری به آنجا می رفتند و در آنجا هدایای زیادی اهدا می کردند. با این حال ، تاریخچه آذر گوشسب ممکن است به اواخر دوره اشکانیان بازگردد. آتشکده زرتشتیان آذر گوشسب در محوطه باستان تخت سلیمان ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو واقع شده است.به معنای واقعی کلمه ، آذر گوش نسب به معنای "آتش پادشاهان جنگجو" بود و مانند یک قلعه مستحکم عمل می کرد که با دیوارهای بلند و بسیاری از دروازه ها احاطه شده است. علاوه بر این ، آذرگوش نسب در اطراف یک دریاچه آتشفشانی در بالای کوه ساخته شده است. یکی از ویژگی های خاص آذر گوشسب نوع آتش سوزی درون آن بود. آتش بهرام به عنوان یكی از مقدس ترین آتش سوزی ها در میان زرتشتیان سال ها در آذر گوشسب برافروخته بود.

در مقایسه با سایر معابد باستانی ایران ، تاریخچه آذر گوشسب به دو دلیل بیشتر روشن می شود. اولین مورد به موقعیت آن در شمال غربی ایران نزدیک به مرز غربی کشور اشاره دارد. در نتیجه ، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان خارجی متوجه عظمت آن شدند. مورد دوم به اهمیت آن برای پادشاهان ساسانی به عنوان مکانی مقدس برای سوگند و صعود تاج و تخت اشاره دارد. فردوسی به عنوان یک شاعر بزرگ پارسی همچنین معبد آذر گشناسب را در حماسه پادشاهان (شاهنامه) توصیف کرده است. اگرچه یکی از مکانهای معروف دوران باستان ایران بوده است ، اما پس از قرن 12th محو شد تا اینکه در قرن 19 دوباره کشف شد.آتشکده آذر برزین مهر متعلق به کشاورزان بود و همچنین به عنوان یکی از سه معبد بزرگ دوره ساسانی شناخته شد. در کوه ریوند (ریوند) در استان خراسان واقع شده است. آذر برزین مهر در سلسله های اشکانی و ساسانی بسیار مورد احترام زرتشتیان بود. معبد آذر برزین مهر نیز دارای ساختار چهار تقی بود.آیین زرتشت پس از تسخیر مسلمانان بر ایران در قرن 7 میلادی کاهش یافت. امروزه ، اکثر زرتشتیان ایران در یزد زندگی می کنند و برخی از آنها نیز در شهرهایی مانند تهران و اصفهان زندگی می کنند. بنابراین می توان آتشکده های زرتشتیان را در تهران ، اصفهان و دیگر شهرهای ایران یافت. اما اکثر آنها در استان یزد واقع شده اند. بنابراین ، شخصی که به یزد سفر می کند می تواند از آتشکده یزد و همچنین روستای چک چک در استان اردکان به عنوان دو مکان مهم برای زرتشتیان دیدن کند.

آتشکده یزد (آتشکده یزد) در یزد واقع شده و آتش بهرام را در خود جای داده است. ساختمان آتشکده در سال 1934 ساخته شده است. زرتشتیان معمولاً برای اجرای مراسم مختلف در آتشکده یزد دور هم جمع می شوند. برای ورود به آتشکده باید لباس سفید یا رنگ روشن بپوشند. با این حال ، گردشگران مجاز به ورود به آتشکده به عنوان جاذبه ای واقع در یزد بدون پوشیدن لباس های رنگ روشن هستند. اعتقاد بر این است که آتش سوزی در آتشکده یزد از سال 470 میلادی در حال سوختن است.روستای چک چک معروف به پیر سبز همچنین زیارتگاه زرتشتیان است. در نزدیکی شهرستان اردکان در استان یزد واقع شده است. این شامل یک معبد آتش نشانی معروف به آتشکده پیر سبز در کوه است که سالانه در ماه ژوئن بسیاری از زرتشتیان را به دلیل برگزاری یک جشنواره مذهبی به خود جذب می کند.

نوشته شده در چهارشنبه 19 آذر 1399ساعت 17:08 توسط nazi


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak