everything

پل ورسک یکی از بزرگترین پل های راه آهن ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهر استان مازندران واقع شده است. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می آید در سال 1315 بازگشایی شد. پل ورسک ، که راه آهن اصلی را به شمال تهران متصل می کند ، در ارتفاع 110 متری از کف دره با 66 متر ساخته شده است دهانه و با وسایل ابتدایی.
پل ورسک یک پل قوسی سنگ تراشی در شمال ایران است. این ساختمان بیشتر توسط اتریشی ها قبل از جنگ جهانی دوم و با هدایت مهندسی به نام والتر اگنر ، ساخته شده در دوران رضاشاه ساخته شده است. در منطقه ورسک از شهرستان سوادکوه ، در استان مازندران واقع شده است. در طول جنگ جهانی دوم به پل پیروزی معروف بود. این پل 110 متر طول دارد و طول قوس آن 66 متر است. این پل به شبکه راه آهن ترانس ایرانی در شمال ایران سرویس می دهد. پل ورسک راه آهن بین تهران و منطقه دریای خزر را به هم متصل می کند. این منطقه در منطقه Veresk مازندران واقع در شهرستان سواد کوه ، در 85 کیلومتری جنوب قائمشهر واقع شده است و دو کوه در منطقه عباس آباد را به هم متصل می کند. این پل یکی از شاهکارهای شرکت مهندسی Kampsax دانمارک است که به شبکه راه آهن Trans-Iranian در شمال ایران خدمات می دهد. ساخت این پل شامل صنعتگران از ملیت های مختلف از جمله بسیاری از ایتالیایی ها بود.


استاد نجار برای ساخت فرم های بتونی الوار ، جاکومو دی مارکو ، اهل منطقه فریولی ایتالیا بود و در کتابی که تألیف کرد ، جزئیات آن را ذکر کرد. گفته شده است که پس از اتمام پل ، مردم ترس داشتند که قطار نتواند از روی پل باریک عبور کند و شکسته شود. در نتیجه ، وقتی اولین قطار از روی پل عبور کرد ، مهندس و خانواده اش زیر آن ایستادند. نزدیک پل یک بنای یادبود ساخته شده است که به یاد تمام کارگران ساختمانی است که در جریان ساخت پل و تونل های مجاور آن جان خود را از دست داده اند. . مهندس ارشد ، والتر آیگنر اتریشی ، به دنبال آرزوهایش ، در قبرستان محلی ورسک به خاک سپرده شد.
در زیر پل یک تونل زیرزمینی قرار دارد که قطارها پس از عبور از روی پل و کاهش تدریجی ارتفاع و قبل از کشیدن به ایستگاه قطار ، از آن عبور می کنند. در طول جنگ جهانی دوم ، به پل پیروزی یا پل پیروزی معروف بود. در طول جنگ ، از هیتلر از رضاشاه خواسته شد تا تمام تونلها و پلها ، از جمله پل ورسک را در خطوط ریلی ایران منفجر کند تا انتقال کالا و نیروهای تقویت کننده به شمال برای روس ها به تأخیر بیفتد. وی همچنین قول داد که پس از پیروزی آلمان ها در جنگ ، همه این ساختارهای تخریب شده را جایگزین و بازسازی کند. رضاشاه این درخواست را رد کرد. امروز قطارهای متصل تهران به گرگان یا ساری از روی این پل به طور متوسط 4 بار در روز است.

نوشته شده در پنجشنبه 25 دی 1399ساعت 15:15 توسط nazi


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak