everything

خانواده، گروهی از افراد که از طریق پیوندهای ازدواج، خون یا فرزندخواندگی متحد شده‌اند، خانواده‌ای مجرد را تشکیل می‌دهند و در موقعیت‌های اجتماعی مربوط به خود، معمولاً موقعیت‌های همسر، والدین، فرزندان و خواهران و برادران با یکدیگر تعامل دارند. گروه خانواده باید از یک خانواده متمایز شود، که ممکن است شامل افراد شبانه روزی و اتاق نشینان باشد که یک محل سکونت مشترک دارند. همچنین باید از خویشاوند (که به خطوط خونی نیز مربوط می شود) متمایز شود، زیرا ممکن است یک خویشاوند به چند خانواده تقسیم شود. غالباً خانواده از زوج ازدواج متمایز نمی شود، اما جوهر گروه خانواده رابطه والد و فرزند است که ممکن است در بسیاری از زوج های ازدواج وجود نداشته باشد.
بنابراین، در ابتدایی ترین حالت، یک خانواده از یک فرد بالغ و فرزندان او تشکیل شده است. معمولاً از دو بزرگسال متاهل، معمولاً یک مرد و یک زن (تقریباً همیشه از دودمان متفاوت و غیر خونی) به همراه فرزندانشان تشکیل شده است که معمولاً در یک خانه خصوصی و جداگانه زندگی می کنند. اعتقاد بر این است که این نوع واحد، که به طور خاص به عنوان خانواده هسته ای شناخته می شود، قدیمی ترین نوع از خانواده های موجود است. گاهی خانواده نه تنها شامل والدین و فرزندان مجرد آنها که در خانه زندگی می کنند، بلکه فرزندان متاهل، همسران و فرزندان آنها و احتمالاً افراد مسن تحت تکفل را نیز شامل می شود. چنین ترتیبی، خانواده گسترده نامیده می شود
در بهترین حالت، خانواده کارکردهای ارزشمند مختلفی را برای اعضای خود انجام می دهد. شاید مهمتر از همه، امنیت عاطفی و روانی، به ویژه از طریق گرما، عشق و همراهی که زندگی مشترک بین همسران و به نوبه خود بین آنها و فرزندانشان ایجاد می کند، فراهم می کند. خانواده همچنین با نهادینه کردن تولید مثل و با ارائه رهنمودهایی برای تنظیم رفتار جنسی، کارکرد اجتماعی و سیاسی ارزشمندی را فراهم می کند. خانواده علاوه بر این، کارکردهای اجتماعی مفید دیگری مانند تربیت و اجتماعی کردن کودکان را همراه با فعالیت های بشردوستانه مانند مراقبت از اعضای خود در هنگام بیماری یا ناتوانی فراهم می کند. در بعد اقتصادی، خانواده برای اعضای خود غذا، سرپناه، پوشاک و امنیت جسمانی فراهم می کند که برخی از آنها ممکن است خیلی جوان یا خیلی پیر باشند و نتوانند مایحتاج اولیه زندگی را تامین کنند. در نهایت، در بعد اجتماعی، خانواده ممکن است در خدمت ارتقای نظم و ثبات در کل جامعه باشد.

نوشته شده در چهارشنبه 26 مرداد 1401ساعت 21:52 توسط nazi

دانه ها حاوی تمام مواد اولیه لازم برای تبدیل شدن به گیاهان پیچیده هستند. به همین دلیل ، آنها بسیار مغذی هستند.
دانه ها منابع عالی فیبر هستند. آنها همچنین حاوی چربی های غیر اشباع سالم ، چربی های غیر اشباع سالم و بسیاری از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم هستند. هنگامی که به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف می شود ، دانه ها می توانند به کاهش قند خون ، کلسترول و فشار خون کمک کنند.این مقاله محتوای تغذیه ای و مزایای سلامتی شش عدد از سالم ترین دانه هایی که می توانید بخورید را شرح می دهد.

1. دانه های کتان

دانه های کتان که به دانه های کتان نیز معروف هستند منبع عالی فیبر و چربی های امگا 3 به ویژه آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند. با این حال ، چربی های امگا 3 در پوسته فیبری بیرونی دانه وجود دارد که انسان نمی تواند به راحتی هضم کند. بنابراین ، اگر می خواهید سطح امگا 3 خود را افزایش دهید ، بهتر است از دانه های کتان آسیاب شده استفاده کنید
دانه های کتان همچنین حاوی تعدادی پلی فنول مختلف ، به ویژه لیگنان ها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های مهم در بدن عمل می کنند. لیگنان ها ، و فیبر و چربی های امگا 3 موجود در دانه های کتان ، همگی می توانند به کاهش کلسترول و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی کمک کنند.دانه های کتان علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ، ممکن است به کاهش قند خون نیز کمک کنند ، که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

2. دانه های چیا

دانه های چیا شباهت زیادی به دانه های کتان دارند زیرا منبع خوبی از فیبر و چربی های امگا 3 به همراه تعدادی دیگر از مواد مغذی هستند. مانند دانه های کتان ، دانه های چیا نیز حاوی تعدادی آنتی اکسیدان پلی فنول مهم هستند. جالب است که تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که خوردن دانه های چیا می تواند ALA را در خون افزایش دهد. ALA یک اسید چرب امگا 3 مهم است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند. بدن شما می تواند ALA را به سایر چربی های امگا 3 مانند ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) که چربی های امگا 3 موجود در ماهی های چرب هستند تبدیل کند. با این حال ، این فرایند تبدیل در بدن معمولاً کاملاً ناکارآمد است.

3. دانه های کنف

دانه های شاهدانه منبع عالی پروتئین گیاهی هستند. در حقیقت ، آنها حاوی بیش از 30 protein پروتئین و همچنین بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر هستند. دانه های کنف یکی از معدود گیاهانی هستند که منبع کامل پروتئین هستند ، به این معنی که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند که بدن شما نمی تواند آنها را بسازد. مطالعات همچنین نشان داده است که کیفیت پروتئین دانه های کنف بهتر از سایر منابع پروتئین گیاهی است. نسبت چربی امگا 6 به امگا 3 در روغن دانه شاهدانه تقریباً 3: 1 است که نسبت مناسبی محسوب می شود. دانه های شاهدانه همچنین حاوی گاما لینولنیک اسید ، یک اسید چرب مهم ضد التهابی هستند. به همین دلیل ، بسیاری از افراد از مکمل های روغن دانه شاهدانه استفاده می کنند. روغن دانه شاهدانه با افزایش میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون می تواند تأثیر مفیدی بر سلامت قلب داشته باشد. عملکرد ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 همچنین ممکن است به بهبود علائم اگزما کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اگزما پس از مصرف مکمل های روغن کنف به مدت 20 هفته ، خشکی و خارش پوست کمتری را تجربه کردند. آنها همچنین به طور متوسط کمتر از داروهای پوستی استفاده کردند.

4. دانه های کنجد

دانه های کنجد معمولاً در آسیا و همچنین در کشورهای غربی به عنوان بخشی از خمیری به نام tahini مصرف می شود. مشابه سایر دانه ها ، حاوی مشخصات مغذی گسترده ای هستند. مانند دانه های کتان ، دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی لیگنان ، به ویژه سسامین است. در حقیقت ، دانه های کنجد شناخته شده ترین منبع غذایی لیگنان است. چند مطالعه جالب نشان داده است که کنجد حاصل از دانه های کنجد توسط باکتری های روده شما به نوع دیگری از لیگنان به نام انترولاکتون تبدیل می شود. انترولاکتون می تواند مانند هورمون جنسی استروژن عمل کند و سطوح پایین تر از حد طبیعی این لیگنان در بدن با بیماری های قلبی و سرطان سینه ارتباط دارد. دانه کنجد همچنین ممکن است به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند ، که می تواند علائم بسیاری از اختلالات ، از جمله آرتریت را بدتر کند. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز زانو پس از خوردن حدود 40 گرم پودر دانه کنجد هر روز به مدت دو ماه ، مواد شیمیایی التهابی به میزان قابل توجهی در خون خود داشتند. یک مطالعه اخیر دیگر نشان داد که پس از خوردن حدود 40 گرم پودر دانه کنجد در روز به مدت 28 روز ، ورزشکاران نیمه حرفه ای آسیب عضلانی و استرس اکسیداتیو و همچنین افزایش ظرفیت هوازی را به میزان قابل توجهی کاهش داده بودند.

5. دانه کدو تنبل

دانه های کدو تنبل یکی از رایج ترین انواع دانه ها هستند و منابع خوبی از فسفر ، چربی های غیر اشباع تک و چربی های امگا 6 هستند. دانه های کدو تنبل همچنین منابع خوبی از فیتواسترول ها هستند که ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کنند. سنگ های مثانه مشابه سنگ کلیه هستند. هنگامی که مواد معدنی خاصی در داخل مثانه متبلور می شوند ، ایجاد می شوند که منجر به ناراحتی شکمی می شود. چند مطالعه نشان داده است که روغن تخمه کدو می تواند علائم اختلالات پروستات و ادراری را بهبود بخشد. این مطالعات همچنین نشان داد که روغن دانه کدو تنبل ممکن است علائم مثانه بیش فعال را کاهش دهد و کیفیت زندگی مردان با پروستات بزرگ شده را بهبود بخشد. مطالعه بر روی زنان یائسه همچنین نشان داد که روغن تخم کدو تنبل ممکن است به کاهش فشار خون ، افزایش کلسترول HDL خوب و بهبود علائم یائسگی کمک کند.

6. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار مناسبی پروتئین ، چربی های غیر اشباع و ویتامین E. تخمه آفتابگردان ممکن است با کاهش التهاب در افراد میانسال و مسن همراه باشد ، که ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. یک مطالعه مشاهده ای بر روی بیش از 6000 بزرگسال نشان داد که مصرف زیاد آجیل و دانه ها با کاهش التهاب مرتبط است. به طور خاص ، مصرف دانه های آفتابگردان بیش از پنج بار در هفته با کاهش سطح پروتئین واکنشی C (CRP) ، یک ماده شیمیایی کلیدی در التهاب همراه بود. در پایان مطالعه ، هر دو گروه بادام و دانه آفتابگردان کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL را تجربه کرده بودند. رژیم دانه آفتابگردان تری گلیسیرید خون را بیشتر از رژیم بادام کاهش داد. با این حال ، کلسترول HDL خوب نیز کاهش یافت و این نشان می دهد که تخمه آفتابگردان ممکن است انواع خوب و بد کلسترول را کاهش دهد. دانه ها منبع عالی چربی های سالم ، پروتئین گیاهی ، فیبر و آنتی اکسیدان پلی فنول ها هستند.

کلام آخر

علاوه بر این ، آنها می توانند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها کمک کنند. به ویژه ، لیگنان موجود در دانه های خاص ممکن است به کاهش کلسترول و خطر ابتلا به سرطان کمک کند. افزودن دانه ها به سالاد ، ماست ، بلغور جو دوسر و اسموتی بسیار آسان است و می تواند راهی آسان برای افزودن مواد مغذی سالم به رژیم غذایی شما باشد.

نوشته شده در سه شنبه 20 مهر 1400ساعت 13:45 توسط nazi

محوطه باستانی تخت سلیمان ، در شمال غربی ایران ، در دره ای واقع شده است که در منطقه کوهستانی آتشفشانی واقع شده است. این محوطه شامل پناهگاه اصلی زرتشتیان است که تا حدی در دوره ایلخانی (مغول) (قرن سیزدهم) بازسازی شده است و همچنین معبدی از دوره ساسانیان (سده های 6 و 7) اختصاص داده شده به آناهیتا است. این سایت دارای اهمیت نمادین مهمی است. طرح های آتشکده ، کاخ و طرح کلی به شدت بر توسعه معماری اسلامی تأثیر گذاشته است.

مجموعه باستان شناسی به نام تخت سلیمان (تخت سلیمان)در دشتی دورافتاده احاطه شده توسط کوه هایی در شمال غربی استان آذربایجان غربی ایران واقع شده است. این مکان دارای اهمیت نمادین و معنوی قوی در ارتباط با آتش و آب است - دلیل اصلی اشغال آن از زمان های قدیم - و به عنوان یک شهادت استثنایی از ادامه فرقه ای مربوط به آتش و آب در مدت 2500 سال است. در اینجا ، در ترکیب هماهنگ با الهام از محیط طبیعی آن ، بقایای مجموعه ای استثنایی از معماری سلطنتی سلسله ساسانیان ایران (قرن 3 تا 7) قرار دارد. یکپارچه سازی با معماری کاخ نمونه برجسته ای از پناهگاه زرتشتیان است. این ترکیب در تخت سلیمان را می توان یک نمونه اولیه مهم در نظر گرفت.

دریاچه آرتزیان و آتشفشان عناصر اساسی تخت سلیمان هستند. در قلب این سایت یک سکوی بیضی شکل مستحکم وجود دارد که حدود 60 متر از دشت اطراف بالا آمده و ابعاد آن حدود 350 متر در 550 متر است. بر روی این سکو دریاچه آرتزی ، آتشکده زرتشتیان ، معبدی که به آناهیتا (الوهیت آبها) اختصاص داده شده است ، و پناهگاه سلطنتی ساسانیان وجود دارد. این سایت در پایان دوران ساسانیان تخریب شد ، اما در قرن سیزدهم احیا و تا حدی بازسازی شد. در حدود سه کیلومتری غرب یک آتشفشان باستانی به نام زندان سلیمان قرار دارد که حدود 100 متر از محیط اطراف خود بلند می شود. در قله آن بقایای زیارتگاه ها و معابد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.

تخت سلیمان پناهگاه اصلی و مهمترین محل زرتشتیان ، مذهب دولتی ساسانیان بود. این ایمان توحیدی اولیه تأثیر مهمی بر اسلام و مسیحیت داشته است. به همین ترتیب ، طرحهای آتشکده و کاخ سلطنتی ، و طرح کلی این مکان ، تأثیر بسزایی در توسعه معماری مذهبی در دوره اسلامی داشت و به عنوان یک مرجع معماری عمده برای سایر فرهنگها در شرق و غرب شناخته شد. به این سایت همچنین دارای روابط نمادین بسیار مهمی است که با اعتقادات بسیار قدیمی تر از زرتشت و همچنین با شخصیت ها و افسانه های کتاب مقدس مرتبط است. این ملک 10 هکتاری همچنین شامل تپه مجید ، تپه ای باستان شناسی است که از نظر فرهنگی با زندان سلیمان مرتبط است. کوه در شرق تخت سلیمان که به عنوان معدن برای محل عمل می کرد. و کوه بلقیس در 7.5 کیلومتری شمال شرقی ، که بر روی آنها بقایای ارگ دوران ساسانیان قرار دارد. میراث باستان شناسی گروه تخت سلیمان بیشتر توسط شهر ساسانیان (که هنوز حفاری نشده است) واقع شده است که در مناطق حفاظتی 7438 هکتاری واقع شده است.

تمامیت

در محدوده این ملک ، عناصر و اجزای شناخته شده لازم برای بیان ارزش جهانی برجسته این ملک ، از جمله دریاچه و آتشفشان ، بقایای باستان شناسی مربوط به پناهگاه زرتشتیان ، و بقایای باستان شناسی مربوط به معماری سلطنتی ساسانیان قرار دارد. سلسله سقف های بنایی در برخی مناطق فرو ریخته است ، اما پیکربندی و عملکرد ساختمانها آشکار است.

نوشته شده در سه شنبه 9 شهريور 1400ساعت 12:46 توسط nazi

فواید لیمو برای سلامتی

خواص ضد باکتریایی و تحریک کننده ایمنی لیمو باعث شده است که میوه مورد استفاده دارویی زیادی قرار گیرد. لیمو به طور سنتی برای موارد زیر استفاده می شود:

درمان بیماری اسکوربوت (کمبود ویتامین C). لیمو لیمو ویتامین C آن را برای جلوگیری از اسکوربوت در سفرهای طولانی دریایی ایده آل کرده است.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا. محتوای آنتی اکسیدانی بالای لیمو می تواند به جلوگیری از بیماری و افزایش تعداد گلبول های سفید خون کمک کند.

رفع استرس و خستگی. تصور می شود که لیمو به عنوان رایحه درمانی سنتی بدن را آرام می کند.

علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده اند که می توان از لیمو برای موارد زیر استفاده کرد:

درمان کم خونی. لیمو می تواند به بهبود جذب آهن کمک کند ، که می تواند به افراد مبتلا به کم خونی کمک کند.

تسکین زخم های پوستی و عفونت های باکتریایی دهان. لیمو به دلیل این توانایی اغلب در دهانشویه یافت می شود. آنتی اکسیدان های موجود در آن سیستم ایمنی را تقویت کرده و تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند ، که می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند.

به طور سنتی ، لیمو برای بهبود هضم ، تسکین حالت تهوع ، اسهال و سردرد و همچنین برای تحریک عملکرد کبد و اشتها استفاده می شود.

چگونه کار می کند

لیمو به رغم محتوای اسیدی که دارد ، قلیایی در بدن دارد و برای درمان شرایط التهابی مانند آرتریت ، که اسیدیته بیش از حد یک عامل موثر است ، مفید است.

از طرف دیگر ، روغن پوست لیمو حاوی ترکیبات ضد باکتریایی خاصی مانند 8-geranyloxypsolaren است که تا حدی مسئول اثر لیمو در درمان علائم سرماخوردگی و سرفه و همچنین مهار باکتری های دهان است که باعث پوسیدگی دندان می شود.

بیماریهای لثه

یکی از مواد مهم موجود در لیموها و سایر مرکبات ، d-limonene است که یک حلال طبیعی کلسترول است و از نظر بالینی برای حل سنگ های صفراوی حاوی کلسترول استفاده می شود. به دلیل اثر خنثی کننده اسید معده و حمایت از پریستالیز طبیعی ، از آن برای تسکین سوزش سر دل و رفلاکس معده (GERD) نیز استفاده می شود.

اسید سیتریک لیموترش یک ترکیب مهم در سوخت و ساز سوخت است. این ماده در تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی مورد استفاده سلول ها نقش دارد. به همین دلیل ، اسید سیتریک می تواند به کاهش احساس خستگی و کاهش استرس کمک کند.

عوارض جانبی لیمو

لیمو هیچ عارضه جانبی واقعی غیر از عوارض مرتبط با حساسیت به مرکبات ندارد. با این حال ، در چنین مواردی ، مصرف لیمو می تواند بسیار خطرناک باشد ، زیرا مصرف مکرر آن می تواند باعث ایجاد شوک آنافیلاکتیک کشنده شود. با این وجود ، آلرژی به مرکبات نسبتاً نادر است و به دلیل آلودگی متقاطع ، اغلب با آلرژی های دیگر مانند آجیل یا لبنیات اشتباه گرفته می شود.

تغذیه لیمو

لیمو منبع عالی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. این ویتامین آنتی اکسیدان مسئول بیشتر خواص تقویت کننده لیمو و همچنین تحریک تولید گلبول های سفید خون است که به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

اسید اسکوربیک موجود در لیموها نقش اساسی در بازسازی ویتامین E از طریق اکسید شده آن و بهبود جذب آهن دارد.

سایر مواد مغذی مهم لیموها ، اگرچه به مقدار کم ، آهن ، پتاسیم ، مس و ویتامین های کمپلکس B هستند.

داروهای گیاهی و مکمل ها

عصاره مایع. عصاره پوست لیمو را می توان به صورت موضعی برای از بین بردن زخم های پوستی ، اسکوربوت ، التهاب لثه و سایر مشکلات دهانی استفاده کرد.

اسانس. از طریق فشار دادن پوست لیمو ، این فرم درمانی می تواند به صورت خوراکی و موضعی برای درمان زخم های پوستی و بیماری های پوستی مانند آکنه استفاده شود.
کپسول اسید اسکوربیک لیمو نیز در بسیاری از مکمل های غذایی یافت می شود.

سایر کاربردهای لیمو

تمیز کردن. لیمو علاوه بر مزایای فیزیکی ، یک ماده پاک کننده عالی نیز هست. آب میوه می تواند ظروف آشپزخانه را خوشبو کرده ، بو بدهد ، چربی را از بین ببرد ، ضدعفونی کرده و چربی را حل کند و آن را به یک جزء ایده آل در محصولات بهداشتی و همچنین داروهای خانگی تبدیل کند.

عطر. عطرها بعضاً از نظر رایحه معطر می شوند ، زیرا با پاکیزگی و طراوت همراه است.

قدرت. مطالعات علمی نشان می دهد که لیمو می تواند با اتصال آن به الکترودها منبع احتمالی برق باشد.

نوشته شده در سه شنبه 19 مرداد 1400ساعت 12:02 توسط nazi

از مزایای شلیل می توان به کمک به مبارزه با سرطان ، همچنین دارای خواص ضد دیابت ، کمک به دفاع ضد سموم در بدن ، سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشید ، مبارزه با هیپوکالمی ، سلامت چشم فرد را بهبود بخشید ، می تواند به سلامت قلب فرد کمک کند. همچنین می تواند به بهبود و محافظت از پوست شما کمک کند ، سیستم هضم فرد را بهبود می بخشد ، به جلوگیری از کم خونی کمک می کند ، به تنظیم جریان فشار خون کمک می کند ، به کسانی که از آسم رنج می برند و خوردن آنها بسیار خارق العاده است و غیره کمک می کند.
شلیل شبیه آلو یا هلو است اما در صورت رسیدن نارنجی یا قرمز است و پوستی صاف دارد. اندازه آنها کمی بیشتر از آلو است و تقریباً به همان اندازه هلوهای بالغ هستند. یک شلیل با اندازه متوسط حاوی 62 کالری است و منبع خوبی از تعدادی مواد معدنی ، ویتامین ها و فیبرهای غذایی است.

بتاکاروتن و ویتامین A

رنگ روشن و نارنجی و قرمز شلیل به دلیل محتوای بالای آن در بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. بتاکاروتن نیز توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شود ، اگرچه بدن بیشتر از آنچه لازم است بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل نمی کند. ویتامین A به ساخت و حفظ سلامت پوست ، دندان ها ، بافت استخوان ، بافت نرم و غشاهای مخاطی کمک می کند. یک شلیل متوسط شامل 471 واحد بین المللی ویتامین A در هر وعده است.

ویتامین سی

یک شلیل با اندازه متوسط حاوی 7.7 میلی گرم ویتامین C است. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که برای عملکردهای مختلف در سراسر بدن مورد نیاز است. بخشی از پروتئینی را تشکیل می دهد که مسئول تولید پوست ، بافت اسکار ، تاندون ها و رباط ها است. همچنین به ترمیم غضروف ، استخوان و دندان و همچنین بهبود زخم کمک می کند. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به جلوگیری از سرطان ، بیماری های قلبی و برخی بیماری های پزشکی مانند آرتروز کمک کند. علاوه بر شلیل ، سایر میوه ها و سبزیجات حاوی مقداری ویتامین C هستند. مرکبات و توت ها از دیگر منابع سرشار از ویتامین C هستند.

فیبر رژیمی

شلیل ، چه تازه و چه خشک ، منبع خوبی از فیبر غذایی است ، که برای حفظ سلامت کلی مهم است. فیبر غذایی بخشی از گیاه است که بدن شما نمی تواند هضم کند. میوه ها و سبزیجات ، مانند غلات سبوس دار ، حبوبات و آجیل ها ، از منابع طبیعی سرشار از فیبر غذایی هستند. فیبرهای غذایی با افزودن فله به رژیم غذایی شما کمک می کنند و باعث می شوند با غذای کمتری احساس سیری کنید و در نتیجه تعداد کالری مصرفی شما کاهش یابد. فیبر همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می کند و به هضم غذا کمک می کند. یک شلیل متوسط شامل 2.4 گرم فیبر غذایی است.

پتاسیم و سایر مواد معدنی

یک شلیل متوسط شامل 285 میلی گرم پتاسیم ، ماده معدنی مهم برای سلامت و عملکرد کلی بدن است. پتاسیم ماده معدنی است که برای عملکردهای الکتریکی و سلولی در بدن لازم است. این ماده در متابولیسم نقش دارد ، تعادل pH را تنظیم می کند ، به سنتز پروتئین کمک می کند و به هضم کربوهیدرات ها کمک می کند. همچنین حاوی مقادیر کمتری اما مفید مس ، فسفر ، منگنز و روی است.

نوشته شده در سه شنبه 5 مرداد 1400ساعت 12:05 توسط nazi

دریاچه گهر ، یکی از زیباترین دریاچه های مرتفع ایران ، در میان منطقه حفاظت شده اشتورانکوه در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا واقع شده است. گهر شامل دریاچه های گهر علیا (کوچک) و گهر سفلی (بزرگ) است. این دریاچه طبیعی از برف ذوب شده اشتورانکوه و تجمع آب در پشت سد یا آب بندی که از رانش زمین تشکیل شده است ایجاد شده است به طوری که آب ورودی فراوان در این دریاچه دلیل سرریز شدن آن به دریاچه پایین یا گهر اصلی است. دریاچه گهر مانند حوضچه ای است که از چشمه های آب اشترانکوه ، آبشارها و چاه های چشمه پر شده است و حجم آب آن در تابستان و زمستان ثابت است و بیشترین سطح دریاچه در زمستان یخ می زند. ساحل این دریاچه به جز ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت جلویی آن (قسمت شرقی) دارای سواحل شنی و سایر سواحل صخره ای است. در محاصره بودن دریاچه در میان کوههای اشتورانکوه ، گیاهان و جانوران مختلف ، درختان و گلهایی از قبیل چمن و ... منظره ای دیدنی را در این منطقه ایجاد کرده اند.

کوهنوردی ، ماهیگیری با قلاب ، شنا ، قایق سواری ، امکان اسکی روی آب ، دیدن حیات وحش ، گردش در رودخانه ها از جاذبه های بوم گردی این منطقه است.در کف دریاچه ها ، جنگل انبوهی که در آستانه نابودی است. همچنین یک جنگل انبوه در قسمت بالای جنگل وجود دارد که در معرض خطر است. از بالا آب جوی به دریاچه می ریزد و به دریاچه منتهی می شود. تا دریاچه (گهر دوم یا پایین) رسید حدود 40 دقیقه راه است. عمق آن کم است و ماهی با کمی دقت در دیدن کف دریاچه دلپذیر است. آب 10 فوت مکعب در ثانیه جریان ورودی و خروجی حدود 20 فوت مکعب در ثانیه است. و با کمی حرکت به دریاچه کوچک و پس از طی مسافتی کوتاه به دریاچه گوهر بروید.یکی از دره های زیبا در اطراف دره دریاچه گهر ، نیگاه معروف است که با شقایق های رنگی پوشانده شده و لاله ها معکوس است. منطقه اشتورانكوه در شهرهای الیگودرز و آزنا واقع شده است.

نوشته شده در شنبه 29 خرداد 1400ساعت 12:35 توسط nazi

این شمخال ، بهشت ایران ، بهشت خراسان است. وقتی وارد آن می شوید ، باید به انتهای آن بروید ، در غیر این صورت اگر برگردید بهتر است. هیچ گزینه ای وجود ندارد. دره شمخال با شیب ملایم از روستایی به همین نام شروع می شود. چشمه های مختلف ، آبشارهای زیبا ، درختان لمس کننده آسمان ، جریان آب زلال ، دیوارهای صخره ای مرتفع و قوی تنها بخشی از جاذبه های این دره است. اتاق ها ، حمام ها و غارها در این مکان بسیار زیاد و غیرقابل توصیف است. خنکی دره ، صدای آرام کننده گوش و آرامش آب و گرمای هوا را نوازش می دهد ، درون را آرام می کند و چشم ها را متحیر می کند. این شکوه ، زیبایی و قدرت مسحور روح ذاتاً است. باید همه چیز را رها کرد ، هیچ خیالی وجود ندارد ، فقط حقیقت است.

دره شمخال

دره شمخال به عنوان جاذبه ای طبیعی در قوچان خراسان. دره شمخال دارای طبیعت بی نظیر با دیواره های طولانی و عرض کم است. طول این دره حدود 18 کیلومتر است و ارتفاع دیواره آن تا 200 متر تخمین زده شده است. این دره شیب ملایمی دارد که در ورودی آن روستایی به همین نام در یک منطقه مسکونی متراکم واقع شده است. در ورودی دره یک رودخانه فصلی وجود دارد. در فاصله 10 کیلومتری ورودی دره ، یک حمام آب تماشایی وجود دارد که در تابستان پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است. پوشش گیاهی دره شامل گردو ، انجیر ، زردآلو ، چنار ، بید ، صنوبر ، تمشک ، خزه ، گیلاس ، گون ، زرشک ، زالزالک و سایر گیاهان وحشی و دارویی است.دره شمخال پیچ و خم های بسیاری و جاذبه های بسیاری دارد زیرا در پشت هر پیچ چشم اندازهای منحصر به فردی را ارائه می دهد.

احتیاط در مورد دره شمخال

احتمال جاری شدن سیل در دره وجود دارد ، بنابراین حتما قبل از رفتن به دره هوا را بررسی کنید ، زیرا با وجود دیواره های بلند دره ، فرار در هنگام طغیان بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. این دره به دلیل مسیر پیچ در پیچ و گاهی صعب العبور و همچنین پیاده روی رودخانه برای افراد زیر 12 سال و بالای 50 سال توصیه نمی شود.

پوشش گیاهی دره شمخال

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر گردو ، انجیر ، زردآلو ، چنار ، بید ، صنوبر ، تمشک ، خزه ، گیلاس ، گون ، زرشک ، زالزالک و سایر گیاهان وحشی و دارویی و صدها گیاه وحشی و دارویی دیگر است. دره شمخال با پوشش گیاهی سبز و آب زلال ترکیب شده و نمای زیبایی و رنگارنگ از آثار با گذشت زمان ، مانند شکستگی و منافذ ، بر روی دیوارها دیده می شود.عطر درختان گردو عطر و بوی زندگی را در ابتدای مسیر با رایحه و رطوبت دیواره های سنگی پراکنده می کند.

هرچه تعداد تمشک وحشی ، موسیر ، چاربیش (نوعی سبزیجات مورد استفاده در نان محلی) ، گون ، بوته های زرشک وحشی و هزار گیاه دارویی دورتر بروید که از آشنایی دیرینه مردم منطقه است. این شکوه ، زیبایی ، تنهایی دارای نوعی افسون است که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

نوشته شده در شنبه 22 خرداد 1400ساعت 17:57 توسط nazi

امپرازول به گروه داروهای بازدارنده پمپ پروتون (PPI) تعلق دارد. پزشکان برای کمک به درمان انواع بیماری های گوارشی ، امپرازول را برای کاهش اسید معده تجویز می کنند.مردم همچنین می توانند از امپرازول بدون نسخه (OTC) برای تسکین دل درد یا ریفلاکس اسید استفاده کنند.اگرچه اکثر افراد امپرازول را به خوبی تحمل می کنند ، اما در صورت استفاده طولانی مدت از افراد ، خطرات خاصی وجود دارد.در این مقاله ، موارد استفاده ، عوارض جانبی و تداخلات دارویی امپرازول را مرور می کنیم.

امپرازول برای چیست؟

PPI اسید موجود در معده را کاهش می دهد ، که به بهبود پوشش معده کمک می کند تا به درمان انواع بیماری ها کمک کند.سازمان غذا و دارو (FDA) کپسول و گرانول امپرازول را برای شرایط پزشکی زیر تأیید کرده است:
زخم روده در بزرگسالان
زخم معده در بزرگسالان
عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ، همراه با آنتی بیوتیک درمانی
بیماری ریفلاکس معده (GERD) در افراد 1 ساله و بالاتر
ازوفاژیت فرسایشی ناشی از GERD در افراد 1 ساله و بالاتر
حفظ بهبود ازوفاژیت فرسایشی در افراد 1 ساله و بالاتر
سندرم زولینگر – الیسون
افراد می توانند از قرص های امپرازول OTC برای درمان دل درد مکرر که دو بار یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد استفاده کنند. با این حال ، پزشکان قرص های امپرازول را برای تسکین فوری دل درد توصیه نمی کنند زیرا ممکن است 4 روز طول بکشد تا اثر کامل خود را بگذارد.

چگونه کار می کند

امپرازول یک PPI است. پمپ های پروتون را پمپ های هیدروژن - پتاسیم نیز می نامند و در امتداد لایه داخلی معده قرار دارند. این پمپ ها مسئول ترشح اسید در معده هستند.PPI مانند امپرازول جلوی ترشح اسید را می گیرد ، بنابراین اسیدیته داخل معده را کاهش می دهد.مسدود كردن امپرازول در حدود 1 ساعت از تولید اسید معده توسط منبع معتمد انجام می شود و حداكثر اثر آن حدود 2 ساعت پس از مصرف قرص اتفاق می افتد. عمل امپرازول می تواند حدود 3 روز ادامه یابد.

اثرات جانبی

عوارض جانبی امپرازول عبارتند از:

سردرد
درد شکم
حالت تهوع
اسهال
استفراغ
نفخ شکم در بزرگسالان
عوارض جانبی که ممکن است کودکان گزارش کنند مانند مواردی است که بزرگسالان گزارش می کنند ، با این تفاوت که تمایل دارند بیشتر از تب و مشکلات تنفسی مانند ورم حلق و عفونت های سینوسی شکایت کنند.

هشدارها

در صورت ادامه علائم در طول درمان ، یا اگر علائم آنها پس از قطع دارو به سرعت برگردد ، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید افرادی را که از امپرازول استفاده می کنند پیگیری کنند.

برخی از پزشکان اختلال عملکرد کلیه را در افرادی که امپرازول مصرف می کنند ، تشخیص می دهند. بخشی از کلیه به نام بینابینی ممکن است ملتهب شده و باعث ایجاد بیماری به نام نفریت حاد بینابینی شود. در صورت بروز این بیماری ، افراد باید مصرف امپرازول را متوقف کنند.

برخی از محققان ، PPI ها از جمله امپرازول را با اسهال کلستریدیوم دیفیسیل مرتبط دانسته اند. این وضعیت یک عفونت جدی باکتریایی است که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود و کشنده باشد.

برخی مطالعات گزارش می دهند که PPI ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. بنابراین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید کمترین دوز موثر را تجویز کرده و مصرف آن را به کمترین زمان ممکن محدود کنند.

افرادی که به مدت طولانی امپرازول مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B-12 و منیزیم شوند.

تداخلات دارویی

برخی از داروها ممکن است با امپرازول تداخل داشته باشند. مردم باید به پزشک خود بگویند که کدام داروها را از قبل استفاده می کنند.امپرازول ممکن است در عملکرد برخی از داروهای ضد ویروسی تداخل ایجاد کند. با این حال ، محققان به طور مداوم این اثر را گزارش نکرده اند.پزشکان باید از نزدیک افرادی که داروهای ضد رترو ویروسی و امپرازول مصرف می کنند را کنترل کنند تا مطمئن شوند این ترکیب بی خطر است. با این حال ، افراد نباید همزمان با مصرف امپرازول از داروهای ضد ویروس حاوی ریلپیویرین و ریلپیویرین استفاده کنند.افرادی که برای جلوگیری از لخته شدن خون از وارفارین استفاده می کنند باید با احتیاط از امپرازول استفاده کنند زیرا این ترکیب می تواند خطر خونریزی آنها را افزایش دهد. ممکن است برای اطمینان از مناسب بودن دوز وارفارین به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشند.برخی از پزشکان میزان متوترکسات بالاتر را در افرادی که دوز بالای متوترکسات با امپرازول مصرف می کنند ، گزارش کرده اند. این افراد باید نمونه خون مکرر تهیه کنند تا پزشکان بتوانند افزایش سطح را تشخیص دهند.همچنین ، برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که امپرازول با کلوپیدوگرل تداخل می کند. مصرف دوز بالای امپرازول می تواند سطح کلوپیدوگرل را در خون کاهش دهد و افراد را در معرض خطر لخته شدن خون قرار دهد.افرادی که فنی توئین یا دیگوکسین و امپرازول را با هم مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر مسمومیت باشند. پزشکان در صورت نیاز به هر دو دارو ، نمونه های خون فنی توئین یا دیگوکسین را از نزدیک کنترل می کنند.برخی از داروها قبل از اینکه روده بتواند آنها را جذب کند ، نیاز به قرار گرفتن در محیط اسیدی دارند. با کاهش اسیدیته محتوای معده ، امپرازول ممکن است با داروهای زیر تداخل کند:

مایکوفنولات موفتیل
اهن
داروهای ضد سرطان خاص
داروهای ضد قارچ خاص

خلاصه

امپرازول یک داروی موثر برای کاهش سطح اسید در معده و درمان انواع بیماری های مربوط به معده است. افراد همچنین می توانند از امپرازول OTC برای درمان سوزش سر دل مکرر استفاده کنند.افراد به طور معمول امپرازول را به خوبی تحمل می کنند ، اما در صورت استفاده طولانی مدت از آن خطرات زیادی وجود دارد. پزشکان باید از افرادی که PPI مصرف می کنند اطمینان حاصل کنند که دارو موثر است و چه موقع فرد می تواند دارو را قطع کند.اگر کسی به درمان طولانی مدت نیاز دارد ، پزشکان باید مرتباً ویتامین B-12 و منیزیم خود را کنترل کرده و مکمل ها را در صورت لزوم پیشنهاد دهند.

نوشته شده در شنبه 28 فروردين 1400ساعت 10:09 توسط nazi

اسب ها دسته ای هستند . پستانداران دارای سم. آنها همچنین دارای دم های بلند ، موهای کوتاه ، نیم تنه عضلانی ، گردن های ضخیم بلند و سرهای کشیده هستند. به دلیل اهلی شدن ، آنها در سراسر جهان یافت می شوند.طبق موزه تاریخ طبیعی آمریکا ، اسب ها بیش از 50 میلیون سال در کره زمین زندگی کرده اند. طبق گفته های American ، اولین اسب ها از آمریکای شمالی منشأ گرفته و سپس در آسیا و اروپا گسترش یافتند. اسب های مانده در آمریکای شمالی حدود 10 هزار سال پیش منقرض شده و با استعمار اروپاییان دوباره معرفی شدند.طبق گفته دانشگاه ایالتی اوکلاهما ، اعتقاد بر این است که اسبها برای اولین بار در آسیا بین 3000 و 4000 قبل از میلاد اهلی شدند. در آن زمان اسب ها بیشتر برای شیر و گوشت استفاده می شدند. سرانجام ، اسب ها به عنوان نوعی حمل و نقل حیوانات ، به گاوها پیوستند.

اندازه
بیش از 400 نژاد مختلف اسب وجود دارد. اسب ها از سم تا شانه می توانند به اندازه (175 سانتی متر) و وزن آن نیز 998 کیلوگرم باشد. اسبهای کوچک نیز وجود دارند. کوچکترین نژاد اسبها می توانند از سم تا شانه به اندازه 76 سانتی متر باشند و فقط 54 کیلوگرم وزن دارند.

زیستگاه
اسبها تقریباً در هر کشور دنیا و هر قاره به جز قطب جنوب یافت می شوند. به گفته دانشگاه ایالتی اوکلاهما ، به عنوان مثال ، حبشه در اتیوپی یافت می شود ، بودیونی از روسیه ، دلیبوز از جورجیا و ارمنستان ، مصری از مصر و کلرادو رنجبرد از دشت های کلرادو آمده است.

عادت ها
اسب ها حیوانات بسیار اجتماعی هستند. آنها در گروه هایی به نام گله زندگی می کنند. به گزارش نشنال جئوگرافیک ، در طبیعت اسب ها در گله هایی زندگی می کنند که از سه تا 20 حیوان تشکیل شده و توسط یک نر بالغ هدایت می شوند که اصطلاحاً آن را نریان می نامند. بقیه گله ها از ماده ها و بچه های آنها تشکیل شده است.

رژیم غذایی
اسبها گیاهخوار هستند. این بدان معنی است که آنها فقط گیاهان را می خورند. به طور معمول ، اسب ها علف می خورند ، اما اسب های اهلی اغلب با سبوس ، جو دوسر ، جو و یونجه تغذیه می شوند. طبق گزارش The Humane Society ، یک اسب خوب تغذیه هر روز 1 تا 2 درصد از وزن بدن خود را مانند گیاهان علفی یا یونجه می خورد. به اسبهای اهلی نیز بلوک های نمک و مواد معدنی داده می شود تا لیس بزنند. این برای تکمیل تغذیه ای است که اسب ها از غذای خود می گیرند.اسب ها برخلاف گاوها فقط یک معده دارند و کوچک است. بنابراین برای دریافت غذای کافی ، یک اسب باید در طول روز چرا کند.

فرزندان

اسب ها پس از حدود 11 ماه حاملگی متولد می شوند. برخی از افراد به اشتباه اسب های بچه را پونی می نامند. در حقیقت ، فرزندان اسب را کره می نامند. طبق دائرالمعارف بریتانیکا ، اسب ها اسب های بالغ هستند که کوتاهتر از 147 سانتی متر هستند. اسبهای شتلند و ولز نژادهای پونی رایج هستند.

حقایق دیگر
بسیاری از مردم تصور می کنند که موستانگ ها اسب های وحشی هستند ، اما آنها از نوادگان اسب های اسپانیایی هستند که اسب های ایبری نامیده می شوند. به عنوان فرزندان اسب اهلی ، از نظر فنی موستانگ ها اسب های وحشی هستند و اسب های وحشی نیستند.اسب ها چهار سرعتی دارند که به آنها راه رفتن گفته می شود. آنها راه می روند (سرعت کم) ، تروت (کمی سریعتر از راه رفتن) ، کانتر (سریعتر از یک تاس) و گالوپ (سریع ترین راه رفتن اسب).اسب پونی Faeroes در جزایر Faeroe در اقیانوس اطلس شمالی یافت می شود. این یکی از قدیمی ترین نژادهای اسب است. این نژاد بسیار نادر است ، تا حدی که تقریباً منقرض شود.

Warmblood مجارستانی به عنوان نژادی از اسب های ورزشی پرورش داده شد. طبق گفته دانشگاه ایالتی اوکلاهما ، اینها برای دراژ ، رویداد ، پرش از نمایش و رویدادهای ترکیبی رانندگی استفاده می شوند.طبق گفته دانشگاه ایالتی اوکلاهما ، کلمه Equus از یک کلمه یونانی باستان گرفته شده است که به معنی "سرعت" است.

نوشته شده در سه شنبه 17 فروردين 1400ساعت 13:43 توسط nazi|

خواص سیر آنقدر زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن ممکن است خود را مجبور کنید در هر وعده غذایی و در طول روز از آن استفاده کنید ، اما در بعضی موارد باید در مصرف سیر احتیاط کنید.

سیر شامل چه موادی است؟

به طور خلاصه ، اما مفید ، این گیاه سرشار از اسید فولیک ، ویتامین C ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2 ، B1 و B3 است.

فواید و خواص سیر:

سال هاست که از سیر برای تصفیه خون استفاده می شود. این گیاه حاوی ترکیبات گوگردی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و به طور بالقوه تومورهای سرطانی را از بین می برد.خوردن این گیاه مجاری تنفسی و خون را پاکسازی می کند ، بنابراین باعث کاهش تنگی نفس و گاهی اوقات درمان آن می شود.

سیر باعث روشن شدن پوست و قرمزی گونه ها و پاک شدن روده از عفونت به ویژه در کودکان می شود. این خاصیت محافظی در برابر تیفوئید و دیفتری و داروی سیاه سرفه و آبله مرغان است.

عفونت های تنفسی را درمان می کند.

برای تسکین درد دندان ، این گیاه را چند بار در روز به صورت لثه و دندان بمالید.

گیاه له شده را روی زگیل قرار دهید تا از شر آن خلاص شود.

برای درمان سینوزیت ، چند حبه سیر خرد شده را در کره سرخ کرده و به همراه نان سرو کنید.

یک حبه از این گیاه را ریز خرد کرده و با کمی آب میل کنید تا نفخ معده ، یبوست و درد معده برطرف شود.

با جویدن کاهو ، جعفری یا خوردن شیر ، سیب یا عسل بوی سیر از بین می رود. همچنین مقداری چای خشک در دهان خود قرار داده و آن را ببلعید.

مصرف روزانه نصف یا یک حبه خام این گیاه توصیه می شود.

مصرف پماد غلیظ سیر ممکن است باعث تحریکات پوستی و حتی سوختگی های خفیف شود.

فواید و خواص باورنکردنی سیر چیست؟

از دیگر موارد استفاده این گیاه می توان به استفاده از آن برای درمان تب ، سرفه ، سردرد ، درد شکم ، گرفتگی سینوس ، نقرس ، روماتیسم ، بواسیر ، آسم ، برونشیت ، تنگی نفس ، فشار خون پایین ، قند خون پایین ، قند خون بالا و گزش مار اشاره کرد. . تبدیل می شود. همچنین از سیر برای مقابله با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد استفاده می شود.

مالیدن این گیاه به مژه ها و جوش های پلک باعث از بین رفتن آنها می شود.

قرار دادن چند روزه این گیاه روی ذرت ها و زگیل ها باعث درمان آنها می شود.

سیر یکی از سبزیجاتی است که می تواند از بسیاری از سرطان ها جلوگیری کند. از سرطان روده بزرگ ، پستان ، معده ، پروستات و مثانه جلوگیری می کند.

سیر برای درمان بیماری های مختلف از جمله آسم ، برونشیت ، روماتیسم ، نقرس ، میخچه و زگیل ، دندان درد ، سوزش و فشار خون مفید است. همچنین سنگ کلیه را خرد می کند و در ضد عفونی دستگاه ادراری و عفونت های واژن و مثانه مفید است.

مصرف روزانه نصف لیوان از این گیاه و عصاره لیمو ترش به طور قابل توجهی در رفع گرفتگی عروق تأثیر می گذارد.

سرفه ، سرماخوردگی و گرفتگی قفسه سینه را برطرف می کند.

با عفونت های دستگاه گوارش مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

برای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مفید است زیرا منبع عالی ید است.

ویتامین C در درمان اسکوربوت موثر است.

برای سلامت قلب مناسب است و با انواع بیماری های قلبی عروقی مقابله می کند.

سیر برای رفع سرماخوردگی ، سرفه و گرفتگی قفسه سینه
برخی افراد از سیر برای جلوگیری از سرطان معده ، سرطان پستان ، سرطان پروستات و سرطان ریه استفاده می کنند. از این گیاه برای درمان سرطان پروستات و مثانه نیز استفاده می شود. سیر همچنین برای درمان بزرگ شدن پروستات ، دیابت ، آرتروز ، آرتروز ، رینیت آلرژیک (تب یونجه) ، اسهال مسافرتی ، فشار خون بالا در اواخر بارداری ، سرماخوردگی ، پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی و قارچی استفاده می شود.

با افزایش سطح انسولین قند خون را تنظیم می کند.

آنتی اکسیدان قوی آن رادیکال های آزاد را که باعث پیری و بیماری می شوند خنثی می کند.

با رقیق سازی خون از لخته شدن خون جلوگیری می کند ، بنابراین خطر سکته را کاهش می دهد.

خاصیت ضدالتهابی دارد.

معایب سیر:

مادران شیرده نباید زیاد سیر بخورند زیرا طعم شیر آنها را تغییر می دهد و ممکن است کودک شیردهی را متوقف کند.

مصرف زیاد گیاه باعث سرگیجه ، افت فشار خون ، آلرژی می شود و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود.

به نظر نمی رسد که سیر بر متابولیسم دارو تأثیر بگذارد ، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین استفاده می کنند باید مراقب سیر باشند و از لخته شدن خون جلوگیری کنند. بنابراین افرادی که جراحی می کنند باید 7 تا 10 روز قبل از جراحی از خوردن این گیاه خودداری کنند زیرا باعث طولانی شدن زمان خونریزی می شود.

زنان باردار یا شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند.

برخی از افراد از روغن سیر برای درمان عفونت های قارچی ، زگیل و میخچه استفاده می کنند. با این حال ، تحقیقات علمی نشان می دهد که این گیاه می تواند درم را درمان کند. اینها عفونت های قارچی مانند پای ورزشکار هستند ، اما اثبات نشده است که این روغن گیاهی روی زگیل و میخچه کار می کند.

مصرف این گیاه در بارداری به طور کلی در صورت مصرف به مقدار مناسب بی خطر است. سیر در صورت مصرف در دوزهای درمانی معمولاً در دوران بارداری خطرناک است.

هنگامی که این گیاه بر روی پوست استفاده می شود ، به طور کلی می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند به صورت سوختگی به پوست آسیب برساند.
این گیاه برای عموم مردم ایمن و ایمن است. سیر می تواند باعث بوی بد دهان ، احساس سوزش در دهان یا معده ، سوزش معده ، نفخ ، حالت تهوع و استفراغ ، بوی بد دهان و اسهال شود. این عوارض جانبی معمولاً در سیر خام بیشتر دیده می شود. این گیاه همچنین می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیک در افرادی که این گیاه را مصرف می کنند نیز ممکن است.

بیماری هایی که این گیاه در آنها بی اثر است:

دیابت به نظر نمی رسد سیر در درمان قند خون بالا موثر باشد.

کلسترول بالا تحقیقات زیادی در مورد اثرات سیر بر چربی خون ، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام شده است. با این حال ، نتایج متفاوت است.

نوشته شده در سه شنبه 19 اسفند 1399ساعت 13:34 توسط nazi|


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak