everything

امپرازول به گروه داروهای بازدارنده پمپ پروتون (PPI) تعلق دارد. پزشکان برای کمک به درمان انواع بیماری های گوارشی ، امپرازول را برای کاهش اسید معده تجویز می کنند.مردم همچنین می توانند از امپرازول بدون نسخه (OTC) برای تسکین دل درد یا ریفلاکس اسید استفاده کنند.اگرچه اکثر افراد امپرازول را به خوبی تحمل می کنند ، اما در صورت استفاده طولانی مدت از افراد ، خطرات خاصی وجود دارد.در این مقاله ، موارد استفاده ، عوارض جانبی و تداخلات دارویی امپرازول را مرور می کنیم.

امپرازول برای چیست؟

PPI اسید موجود در معده را کاهش می دهد ، که به بهبود پوشش معده کمک می کند تا به درمان انواع بیماری ها کمک کند.سازمان غذا و دارو (FDA) کپسول و گرانول امپرازول را برای شرایط پزشکی زیر تأیید کرده است:
زخم روده در بزرگسالان
زخم معده در بزرگسالان
عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ، همراه با آنتی بیوتیک درمانی
بیماری ریفلاکس معده (GERD) در افراد 1 ساله و بالاتر
ازوفاژیت فرسایشی ناشی از GERD در افراد 1 ساله و بالاتر
حفظ بهبود ازوفاژیت فرسایشی در افراد 1 ساله و بالاتر
سندرم زولینگر – الیسون
افراد می توانند از قرص های امپرازول OTC برای درمان دل درد مکرر که دو بار یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد استفاده کنند. با این حال ، پزشکان قرص های امپرازول را برای تسکین فوری دل درد توصیه نمی کنند زیرا ممکن است 4 روز طول بکشد تا اثر کامل خود را بگذارد.

چگونه کار می کند

امپرازول یک PPI است. پمپ های پروتون را پمپ های هیدروژن - پتاسیم نیز می نامند و در امتداد لایه داخلی معده قرار دارند. این پمپ ها مسئول ترشح اسید در معده هستند.PPI مانند امپرازول جلوی ترشح اسید را می گیرد ، بنابراین اسیدیته داخل معده را کاهش می دهد.مسدود كردن امپرازول در حدود 1 ساعت از تولید اسید معده توسط منبع معتمد انجام می شود و حداكثر اثر آن حدود 2 ساعت پس از مصرف قرص اتفاق می افتد. عمل امپرازول می تواند حدود 3 روز ادامه یابد.

اثرات جانبی

عوارض جانبی امپرازول عبارتند از:

سردرد
درد شکم
حالت تهوع
اسهال
استفراغ
نفخ شکم در بزرگسالان
عوارض جانبی که ممکن است کودکان گزارش کنند مانند مواردی است که بزرگسالان گزارش می کنند ، با این تفاوت که تمایل دارند بیشتر از تب و مشکلات تنفسی مانند ورم حلق و عفونت های سینوسی شکایت کنند.

هشدارها

در صورت ادامه علائم در طول درمان ، یا اگر علائم آنها پس از قطع دارو به سرعت برگردد ، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید افرادی را که از امپرازول استفاده می کنند پیگیری کنند.

برخی از پزشکان اختلال عملکرد کلیه را در افرادی که امپرازول مصرف می کنند ، تشخیص می دهند. بخشی از کلیه به نام بینابینی ممکن است ملتهب شده و باعث ایجاد بیماری به نام نفریت حاد بینابینی شود. در صورت بروز این بیماری ، افراد باید مصرف امپرازول را متوقف کنند.

برخی از محققان ، PPI ها از جمله امپرازول را با اسهال کلستریدیوم دیفیسیل مرتبط دانسته اند. این وضعیت یک عفونت جدی باکتریایی است که می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود و کشنده باشد.

برخی مطالعات گزارش می دهند که PPI ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. بنابراین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی باید کمترین دوز موثر را تجویز کرده و مصرف آن را به کمترین زمان ممکن محدود کنند.

افرادی که به مدت طولانی امپرازول مصرف می کنند ممکن است دچار کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B-12 و منیزیم شوند.

تداخلات دارویی

برخی از داروها ممکن است با امپرازول تداخل داشته باشند. مردم باید به پزشک خود بگویند که کدام داروها را از قبل استفاده می کنند.امپرازول ممکن است در عملکرد برخی از داروهای ضد ویروسی تداخل ایجاد کند. با این حال ، محققان به طور مداوم این اثر را گزارش نکرده اند.پزشکان باید از نزدیک افرادی که داروهای ضد رترو ویروسی و امپرازول مصرف می کنند را کنترل کنند تا مطمئن شوند این ترکیب بی خطر است. با این حال ، افراد نباید همزمان با مصرف امپرازول از داروهای ضد ویروس حاوی ریلپیویرین و ریلپیویرین استفاده کنند.افرادی که برای جلوگیری از لخته شدن خون از وارفارین استفاده می کنند باید با احتیاط از امپرازول استفاده کنند زیرا این ترکیب می تواند خطر خونریزی آنها را افزایش دهد. ممکن است برای اطمینان از مناسب بودن دوز وارفارین به آزمایش خون مکرر نیاز داشته باشند.برخی از پزشکان میزان متوترکسات بالاتر را در افرادی که دوز بالای متوترکسات با امپرازول مصرف می کنند ، گزارش کرده اند. این افراد باید نمونه خون مکرر تهیه کنند تا پزشکان بتوانند افزایش سطح را تشخیص دهند.همچنین ، برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که امپرازول با کلوپیدوگرل تداخل می کند. مصرف دوز بالای امپرازول می تواند سطح کلوپیدوگرل را در خون کاهش دهد و افراد را در معرض خطر لخته شدن خون قرار دهد.افرادی که فنی توئین یا دیگوکسین و امپرازول را با هم مصرف می کنند ممکن است در معرض خطر مسمومیت باشند. پزشکان در صورت نیاز به هر دو دارو ، نمونه های خون فنی توئین یا دیگوکسین را از نزدیک کنترل می کنند.برخی از داروها قبل از اینکه روده بتواند آنها را جذب کند ، نیاز به قرار گرفتن در محیط اسیدی دارند. با کاهش اسیدیته محتوای معده ، امپرازول ممکن است با داروهای زیر تداخل کند:

مایکوفنولات موفتیل
اهن
داروهای ضد سرطان خاص
داروهای ضد قارچ خاص

خلاصه

امپرازول یک داروی موثر برای کاهش سطح اسید در معده و درمان انواع بیماری های مربوط به معده است. افراد همچنین می توانند از امپرازول OTC برای درمان سوزش سر دل مکرر استفاده کنند.افراد به طور معمول امپرازول را به خوبی تحمل می کنند ، اما در صورت استفاده طولانی مدت از آن خطرات زیادی وجود دارد. پزشکان باید از افرادی که PPI مصرف می کنند اطمینان حاصل کنند که دارو موثر است و چه موقع فرد می تواند دارو را قطع کند.اگر کسی به درمان طولانی مدت نیاز دارد ، پزشکان باید مرتباً ویتامین B-12 و منیزیم خود را کنترل کرده و مکمل ها را در صورت لزوم پیشنهاد دهند.

نوشته شده در شنبه 28 فروردين 1400ساعت 10:09 توسط nazi


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak