everything

محوطه باستانی تخت سلیمان ، در شمال غربی ایران ، در دره ای واقع شده است که در منطقه کوهستانی آتشفشانی واقع شده است. این محوطه شامل پناهگاه اصلی زرتشتیان است که تا حدی در دوره ایلخانی (مغول) (قرن سیزدهم) بازسازی شده است و همچنین معبدی از دوره ساسانیان (سده های 6 و 7) اختصاص داده شده به آناهیتا است. این سایت دارای اهمیت نمادین مهمی است. طرح های آتشکده ، کاخ و طرح کلی به شدت بر توسعه معماری اسلامی تأثیر گذاشته است.

مجموعه باستان شناسی به نام تخت سلیمان (تخت سلیمان)در دشتی دورافتاده احاطه شده توسط کوه هایی در شمال غربی استان آذربایجان غربی ایران واقع شده است. این مکان دارای اهمیت نمادین و معنوی قوی در ارتباط با آتش و آب است - دلیل اصلی اشغال آن از زمان های قدیم - و به عنوان یک شهادت استثنایی از ادامه فرقه ای مربوط به آتش و آب در مدت 2500 سال است. در اینجا ، در ترکیب هماهنگ با الهام از محیط طبیعی آن ، بقایای مجموعه ای استثنایی از معماری سلطنتی سلسله ساسانیان ایران (قرن 3 تا 7) قرار دارد. یکپارچه سازی با معماری کاخ نمونه برجسته ای از پناهگاه زرتشتیان است. این ترکیب در تخت سلیمان را می توان یک نمونه اولیه مهم در نظر گرفت.

دریاچه آرتزیان و آتشفشان عناصر اساسی تخت سلیمان هستند. در قلب این سایت یک سکوی بیضی شکل مستحکم وجود دارد که حدود 60 متر از دشت اطراف بالا آمده و ابعاد آن حدود 350 متر در 550 متر است. بر روی این سکو دریاچه آرتزی ، آتشکده زرتشتیان ، معبدی که به آناهیتا (الوهیت آبها) اختصاص داده شده است ، و پناهگاه سلطنتی ساسانیان وجود دارد. این سایت در پایان دوران ساسانیان تخریب شد ، اما در قرن سیزدهم احیا و تا حدی بازسازی شد. در حدود سه کیلومتری غرب یک آتشفشان باستانی به نام زندان سلیمان قرار دارد که حدود 100 متر از محیط اطراف خود بلند می شود. در قله آن بقایای زیارتگاه ها و معابد مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.

تخت سلیمان پناهگاه اصلی و مهمترین محل زرتشتیان ، مذهب دولتی ساسانیان بود. این ایمان توحیدی اولیه تأثیر مهمی بر اسلام و مسیحیت داشته است. به همین ترتیب ، طرحهای آتشکده و کاخ سلطنتی ، و طرح کلی این مکان ، تأثیر بسزایی در توسعه معماری مذهبی در دوره اسلامی داشت و به عنوان یک مرجع معماری عمده برای سایر فرهنگها در شرق و غرب شناخته شد. به این سایت همچنین دارای روابط نمادین بسیار مهمی است که با اعتقادات بسیار قدیمی تر از زرتشت و همچنین با شخصیت ها و افسانه های کتاب مقدس مرتبط است. این ملک 10 هکتاری همچنین شامل تپه مجید ، تپه ای باستان شناسی است که از نظر فرهنگی با زندان سلیمان مرتبط است. کوه در شرق تخت سلیمان که به عنوان معدن برای محل عمل می کرد. و کوه بلقیس در 7.5 کیلومتری شمال شرقی ، که بر روی آنها بقایای ارگ دوران ساسانیان قرار دارد. میراث باستان شناسی گروه تخت سلیمان بیشتر توسط شهر ساسانیان (که هنوز حفاری نشده است) واقع شده است که در مناطق حفاظتی 7438 هکتاری واقع شده است.

تمامیت

در محدوده این ملک ، عناصر و اجزای شناخته شده لازم برای بیان ارزش جهانی برجسته این ملک ، از جمله دریاچه و آتشفشان ، بقایای باستان شناسی مربوط به پناهگاه زرتشتیان ، و بقایای باستان شناسی مربوط به معماری سلطنتی ساسانیان قرار دارد. سلسله سقف های بنایی در برخی مناطق فرو ریخته است ، اما پیکربندی و عملکرد ساختمانها آشکار است.

نوشته شده در سه شنبه 9 شهريور 1400ساعت 12:46 توسط nazi


آخرين مطالب
» <-PostTitle->

 Design By : Pichak